Vraag en antwoord

Hieronder vindt u antwoord op de meest voorkomende vragen. Mocht er toch iets niet duidelijk zijn, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan altijd voor u klaar.


Wat kost een hoortoestel?

De prijs van een hoortoestel hangt af van wat u er mee wilt doen en wat u ervan verlangt. Zoekt u een eenvoudig hoorhulpmiddel voor de televisie en 1 op 1 gesprekken, of zoekt u een oplossing die u in de meest lastige luistersituaties zo goed mogelijk laat verstaan? Het hangt er dus helemaal van af in welke luistersituaties u terecht komt, hoe vaak dat gebeurt, en hoe belangrijk u het vindt dat u in die situatie zo goed mogelijk kunt verstaan. De prijzen hiertussen variëren van een eigen bijdrage van 0 euro tot ca. 2500 euro per hoortoestel (afhankelijk van uw zorgpolis).

Wat vergoedt de zorgverzekering?

De meeste hoortoestellen zijn ingedeeld in 5 categorieën. Naar aanleiding van uw hoormeting en het resultaat van de Amsterdamse Vragenlijst (een vragenlijst waarmee de zorgverzekering bepaalt in welke categorie u terecht komt), wordt u ingedeeld in 1 van deze 5 categorieën. Aan elke categorie hangt een door de zorgverzekeraar vastgesteld tarief. Dit tarief verschilt per audicienbedrijf. Bij Fonique krijgt u een vergoeding van ca. 56% tot 100% van het gemiddelde contracttarief van alle hoortoestelaanbieders. Hoeveel u precies vergoed krijgt, weten we pas nadat de machtigingsaanvraag voor uw hoortoestel is goedgekeurd. We kunnen wel een behoorlijk nauwkeurige schatting voor u maken, maar de uiteindelijke vergoeding kan hiervan afwijken. Over het algemeen valt de vergoeding gunstiger uit dan onze schatting.

Voor sommige hoortoestellen die buiten de 5 categorieën vallen, krijgt u alleen vergoed wanneer u een restitutiepolis heeft. Maar ook dit verschilt weer per verzekeraar. Onze audiciens informeren u graag over de vergoeding die u vermoedelijk kunt verwachten. Neem gerust contact met ons op.

Met welke merken werkt Fonique?

Wanneer u verschillende audiciens heeft bezocht, zult u hebben gemerkt dat er overal met andere merken gewerkt wordt. Dat komt omdat audicienbedrijven prijsafspraken maken met verschillende leveranciers. Over het algemeen wordt hier voornamelijk gekeken naar de prijs. Om die reden worden de betere merken daar vaak niet verkocht omdat daar een ander prijskaartje aan hangt.

Fonique heeft er juist voor gekozen om alleen met de beste, meest innoverende merken te werken, zijnde Widex, Oticon en Phonak. Hierin zijn we uniek. Daarnaast heeft Widex ons vanwege de kwaliteit van de door ons geleverde hoorzorg gekwalificeerd als Widex Premium Dealer. De meest geavanceerde Widex hoortoestellen met de nieuwste technieken worden alleen geleverd aan Premium Dealers. 

Moet ik eerst langs de KNO arts?

Dat hangt af van het resultaat van de hoortest en verschilt per zorgverzekeraar. Bij Fonique meten wij uw gehoor net zo geavanceerd als bij de KNO arts in het ziekenhuis. Als Triage Audicien beoordelen wij niet alleen uw audiogram, wij controleren ook uw gehoorgang en trommelvlies en gaan een oriënterend gesprek met u in. Indien hier geen bijzonderheden uit voortkomen, mogen wij u zonder tussenkomst van de KNO arts aan een hoortoestel helpen. Indien wij afwijkingen constateren, zijn wij verplicht u door te verwijzen via de huisarts naar de KNO arts.

Fonique heeft geen contracten met zorgverzekeraars. Sommige zorgverzekeraars hebben bepaald dat u bij een ongecontracteerde audicien altijd een recept van de KNO arts moet overleggen. Een bezoek aan een KNO arts is hoe dan ook altijd verstandig. Van de KNO arts krijgt u een recept voor hoortoestellen waarmee wij dan samen met u aan de slag kunnen.

Zijn de kosten van hoortoestellen belastingaftrekbaar?

Ja, het deel van de kosten voor hoortoestellen dat u zelf betaalt, komt in aanmerking voor belastingaftrek. Indien u een hoortoestel aanschaft dat niet door de zorgverzekeraar wordt vergoed, kan dit tot ruim boven de 1000 euro oplopen. Meer hierover vindt u op de website van de belastingdienst (klik hier). Wij adviseren u contact op te nemen met uw belastingadviseur om het even goed uit te laten rekenen.

Hoe lang heb ik garantie op mijn hoortoestel?

Standaard heeft u 2 jaar fabrieksgarantie op uw hoortoestellen. U kunt er daarnaast voor kiezen het ‘Volledig Ontzorgd’ pakket af te sluiten. Met dit Ontzorgpakket hoeft u zich geen zorgen meer te maken over oplopende kosten als u een keer uw hoortoestel wilt laten bijstellen, of voor kleine servicehandelingen langs wilt komen. U krijgt hiermee ook 50% korting op nieuwe speakers, oorstukjes, huisbezoeken en hoortoestelbatterijen én de garantie op uw hoortoestellen wordt hiermee met 3 jaar extra verhoogd tot 5 jaar. Een geruststellende gedachte!

Mag ik ook bijbetalen voor een beter hoortoestel?

Bij Fonique heeft u uitgebreide keuzemogelijkheden die u bij gecontracteerde audicienbedrijven niet heeft. Doordat Fonique geen contracten heeft afgesloten met de zorgverzekeraars, wordt u bij de keuze van uw hoortoestellen niet beperkt door de voorwaarden in uw zorgpolis. U heeft dus geheel de vrije keuze uit alle hoortoestellen die binnen de categorieën van de zorgverzekeraars zijn opgenomen. Bijna alle hoortoestellen zijn hierin opgenomen en u krijgt vergoeding voor al deze hoortoestellen. Deze vergoeding varieert van 56% tot 100%, afhankelijk van uw zorgpolis. 

De meest geavanceerde hoortoestellen met de nieuwste technieken zijn meestal niet opgenomen in deze categorieeën. Deze vallen in de zogenaamde buitencategorie. Afhankelijk van uw zorgpolis is het soms mogelijk om ook vergoeding voor deze hoortoestellen te krijgen. Neem gerust contact met ons op. We kijken graag samen met u naar uw mogelijkheden. 

Heeft Fonique ook gratis hoortoestellen?

Nee. Fonique Hoortechniek heeft geen contracten afgesloten met de zorgverzekeraars omdat deze ons en u ontzettend beperken in de mogelijkheden om een zo goed mogelijke hooroplossing te vinden. Bent u op zoek naar een hoortoestel waarmee u goed kunt verstaan in rumoerige luistersituaties (dit resultaat is afhankelijk van uw gehoorverlies), dan bent u bij Fonique aan het juiste adres. Is dit dan heel duur? Nee, maar ook zeker niet gratis. Bij Fonique steken we veel tijd en energie in een optimale hoortoestelaanpassing, waarbij we gebruik maken van de beste hoortoestelmerken en de meest comfortabele oorstukjes. Dat hier een prijskaartje aan hangt, spreekt voor zich. De ervaring leert echter dat met deze manier van werken in ruim 95% van de gevallen een comfortabeler geluid wordt bereikt en een betere spraakverstaanbaarheid in rumoerige luistersituaties. 

Een hoortoestel dat volledig door de zorgverzekeraars wordt vergoed, helpt u alleen in eenvoudige luistersituaties, maar de meeste slechthorende hebben in eenvoudige luistersituaties helemaal geen problemen met het verstaan. Juist in rumoerige situaties worden de meeste problemen ervaren. In die situaties heeft u niets aan een zo goedkoop mogelijke hooroplossing. Fonique heeft er dan ook voor gekozen deze toestellen niet te leveren. 

Komt Fonique ook aan huis?

Jazeker! Indien het voor u vanwege lichamelijke beperkingen lastig of geheel niet mogelijk is om onze winkel te bezoeken, dan komen wij bij u thuis! De buitendienst wordt ingevuld op de maandagen en indien mogelijk of noodzakelijk op de dinsdagen.

Fonique houdt ook elke maand zitting in de volgende verzorgingstehuizen in en om Deventer:

Groote en Voorster
Huize Salland
Huize Bloemendal

Wilt u graag dat we bij u op lokatie komen? Neemt u dan gerust even contact met ons op voor een afspraak. Een huisbezoek kost 80 euro. Indien u het ‘Volledig Ontzorgd’ pakket van Fonique heeft afgenomen, krijgt u 50% korting op de kosten van het huisbezoek. 


Contact opnemen

Wilt u meer informatie, of een vrijblijvend adviesgesprek? Onze vakaudiciens staan altijd voor u klaar. Breng een bezoek aan een van onze hoorwinkels of vul het formulier in aan de rechterkant. Wij helpen u graag!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.