Vraag en antwoord

Hieronder vindt u antwoord op de meest voorkomende vragen. Mocht er toch iets niet duidelijk zijn, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan altijd voor u klaar.


Wat kost een hoortoestel?
De prijs van een hoortoestel hangt af van wat u er mee wilt doen en wat u ervan verlangt. Zoekt u een eenvoudig hoorhulpmiddel voor de televisie en 1 op 1 gesprekken, of zoekt u een oplossing die u in de meest lastige luistersituaties zo goed mogelijk laat verstaan? Het hangt er dus helemaal van af in welke luistersituaties u terecht komt, hoe vaak dat gebeurt, en hoe belangrijk u het vindt dat u in die situatie zo goed mogelijk kunt verstaan. De prijzen hiertussen varieren van een eigen bijdrage van 0 euro tot ca. 2500 euro per hoortoestel (afhankelijk van uw zorgverzekering).
Wat vergoedt de zorgverzekering?
U krijgt vergoeding voor hoortoestellen die zich bevinden in het basis segment. Dit segment is opgedeeld in 5 categorieën. Naar aanleiding van uw hoormeting en het resultaat van de Amsterdamse Vragenlijst (een vragenlijst waarmee de zorgverzekering bepaalt in welke categorie u terecht komt), wordt u ingedeeld in 1 van deze 5 categorieën. Aan elke categorie hangt een door de zorgverzekeraar vastgestelde prijs waarvoor wij u het hoortoestel moeten leveren. Van die hoortoestelprijs wordt 75% vergoed indien wij een contract met uw zorgverzekeraar hebben. Hebben wij dit niet, dan krijgt u 75% van 75% vergoed, wat neerkomt op ongeveer 56%.

Voor de meest geavanceerde hoortoestellen krijgt u geen vergoeding (ook niet deels).

Wilt u weten wat uw hoortoestel u zou kosten binnen de vergoedingsregels van uw zorgverzekeraar? Klik dan HIER

Met welke merken werkt Fonique?
HuisbezoekHuisbezoekWanneer u verschillende audiciens heeft bezocht, zult u hebben gemerkt dat er overal met andere merken gewerkt wordt. Dat komt omdat audicienbedrijven prijsafspraken maken met verschillende leveranciers. Over het algemeen wordt hier voornamelijk gekeken naar de prijs! Om die reden worden de betere merken daar vaak niet verkocht omdat daar een ander prijskaartje aan hangt.

Fonique heeft er juist voor gekozen om alleen met de beste, meest innoverende merken te werken. Dat dit wat duurder is, daar merkt u niets van, wij wel ;). Vaak zijn we zelfs goedkoper dan de ketenbedrijven, omdat wij geen dure servicepakketten verkopen of accessoires leveren die u amper gebruikt.

Fonique werkt met de volgende merken:

Moet ik eerst langs de KNO arts?
Dat hangt af van het resultaat van de hoortest. Bij Fonique meten wij uw gehoor net zo geavanceerd als bij de KNO arts in het ziekenhuis. Als Triage Audicien beoordelen wij niet alleen uw audiogram, wij controleren ook uw gehoorgang en trommelvlies en gaan een oriënterend gesprek met u in. Indien hier geen bijzonderheden uit voortkomen, mogen wij u zonder tussenkomst van de KNO arts aan een hoortoestel helpen. Indien wij afwijkingen constateren, zijn wij verplicht u door te verwijzen via de huisarts naar de KNO arts.

Van de KNO arts krijgt u een recept voor hoortoestellen waarmee wij dan samen met u aan de slag kunnen.

 

Zijn de kosten van hoortoestellen belastingaftrekbaar?
Ja, het deel van de kosten voor hoortoestellen dat u zelf betaalt, komt in aanmerking voor belastingaftrek. Indien u een hoortoestel aanschaft dat niet door de zorgverzekeraar wordt vergoed, kan dit tot ruim boven de 1000 euro oplopen. Voor hoortoestellen die door de zorgverzekering worden vergoed, is het in veel gevallen niet interessant. Meer hierover vindt u op de website van de belastingdienst (klik hier). Wij adviseren u contact op te nemen met uw belastingadviseur om het even goed uit te laten rekenen.
Hoe lang heb ik garantie op mijn hoortoestel?
Bij Fonique kost service en onderhoud niets extra. Wanneer u voor service of klein onderhoud langs komt, vervangen wij gratis het slangetje, het filter en de domes. We drogen de toestellen indien nodig, reinigen uw oorstukje en indien er een speaker kapot is gegaan, vervangen wij die kosteloos.

Wilt u graag een voorraadje filters of domes, dan worden die wel in rekening gebracht.

Mocht het toestel na onze service nog niet goed functioneren, dan sturen wij het op naar de fabrikant om het te laten repareren. Ook dit is kosteloos, want u krijgt van Fonique standaard 5 jaar garantie op uw hoortoestellen!

Mag ik ook bijbetalen voor een beter hoortoestel?
Uw zorgverzekering staat bijbetalen voor een beter hoortoestel meestal niet toe. Uitzonderingen daargelaten, waarbij u hooguit van een lagere categorie, naar een hogere categorie kunt bijbetalen. De hoortoestellen buiten de 5 categorieën uit het basis segment worden niet vergoed en hiervoor mag u ook niet bijbetalen. U kunt er wel een bijzondere zorgvraag voor indienen om te kijken of de zorgverzekeraar voor uw situatie een uitzondering maakt, maar de ervaring leert dat dit in veel gevallen wordt afgewezen.

Fonique levert wel hoortoestellen die kunnen worden geupgrade, echter staan de meeste zorgverzekeraars upgraden niet meer toe en hier wordt streng op gecontroleerd. Fonique upgrade dus alleen nog hoortoestellen bij zorgverzekeraars die dit toestaan. Zorgverzekeraars die upgraden nog toestaan, zijn onder andere Multizorg (Salland, Energiek), Achmea en Menzis. Andere zorgverzekeraars staan upgraden niet meer toe. U krijgt van hen een basis toestel en indien u een betere wilt, komen de kosten hiervan voor eigen rekening.

Heeft Fonique ook gratis hoortoestellen?
Een gratis hoortoestel bestaat niet. Gratis hoortoestellen zijn hoortoestellen die grotendeels door de zorgverzekeraar worden vergoed. Kiest u een hoortoestel waarvoor u vergoeding ontvangt van uw zorgverzekeraar? Dan wordt sowieso 75% van de kosten van uw hoortoestellen uit uw basisverzekering vergoed. Bent u ook nog aanvullend verzekerd? Dan kan het zo zijn dat de resterende 25% ook door uw zorgverzekering wordt vergoed. In dat geval betaalt u dus helemaal niets voor uw hoortoestellen!

Niet gratis dus, maar wel geheel vergoed!

Wilt u weten voor welke hoortoestellen u vergoeding ontvangt en wat het u uiteindelijk zou gaan kosten? Klik dan op onderstaande afbeelding.

Komt Fonique ook aan huis?
Jazeker! Indien het voor u vanwege lichamelijke beperkingen lastig of geheel niet mogelijk is om onze winkel te bezoeken, dan komen wij gratis bij u thuis! De buitendienst wordt ingevuld op de maandagen en indien mogelijk of noodzakelijk op de dinsdagen.

Fonique houdt ook elke maand zitting in de volgende verzorgingstehuizen in en om Deventer:

Groote en Voorster
Huize Salland
Huize Bloemendaal

Wilt u graag dat we bij u op lokatie komen? Neemt u dan gerust even contact met ons op voor een afspraak.


Contact opnemen

Wilt u meer informatie, of een vrijblijvend adviesgesprek? Onze vakaudiciens staan altijd voor u klaar. Breng een bezoek aan een van onze hoorwinkels of vul het formulier in aan de rechterkant. Wij helpen u graag!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.