top of page
Welk probleem loopt u tegenaan?
Zelfhulp
Doet uw hoortoestel het niet en heeft u hulp nodig? Sommige problemen zijn eenvoudig zelf op te lossen. Vindt u uw probleem of oplossing niet in onderstaande lijst, dan is het waarschijnlijk niet zelf op te lossen. U kunt dan het beste even een afspraak met ons maken, dan helpen we u in de winkel.
-
Wat kost een hoortoestel?De prijs van een hoortoestel hangt af van wat u er mee wilt doen en wat u ervan verlangt. Zoekt u een eenvoudig hoorhulpmiddel voor de televisie en 1 op 1 gesprekken, of zoekt u een oplossing die u in de meest lastige luistersituaties zo goed mogelijk laat verstaan? Het hangt er dus helemaal van af in welke luistersituaties u terecht komt, hoe vaak dat gebeurt, en hoe belangrijk u het vindt dat u in die situatie zo goed mogelijk kunt verstaan. De prijzen hiertussen variëren van een eigen bijdrage van ca. 1000 euro tot ca. 2500 euro per hoortoestel (afhankelijk van uw zorgpolis). Goedkopere hooroplossingen voldoen niet aan onze hoge eisen die u een zo comfortabel mogelijke hooroplossing bieden.
-
Wat vergoedt de zorgverzekering?De meeste hoortoestellen zijn ingedeeld in 5 categorieën. Naar aanleiding van uw hoormeting en het resultaat van de Amsterdamse Vragenlijst (een vragenlijst waarmee de zorgverzekering bepaalt in welke categorie u terecht komt), wordt u ingedeeld in 1 van deze 5 categorieën. Aan elke categorie hangt een door de zorgverzekeraar vastgesteld tarief. Dit tarief verschilt per audicienbedrijf. Bij Fonique krijgt u een vergoeding van ca. 56% tot 100% van het gemiddelde contracttarief van alle hoortoestelaanbieders. Hoeveel u precies vergoed krijgt, weten we pas nadat de machtigingsaanvraag voor uw hoortoestel is goedgekeurd. We kunnen wel een behoorlijk nauwkeurige schatting voor u maken, maar de uiteindelijke vergoeding kan hiervan afwijken. Over het algemeen valt de vergoeding gunstiger uit dan onze schatting. Voor sommige hoortoestellen die buiten de 5 categorieën vallen, krijgt u alleen vergoeding wanneer u een restitutiepolis heeft. Maar ook dit verschilt weer per verzekeraar. Onze audiciens informeren u graag over de vergoeding die u vermoedelijk kunt verwachten. Neem gerust contact met ons op.
-
Is Fonique StAr gecertificeerd?Ja, de winkels van Fonique zijn StAr gecertificeerd evenals de audiciens die bij Fonique werken. Dit houdt in dat u een deel van de kosten van uw hoortoestel vergoed kunt krijgen indien u kiest voor een hoortoestel uit de hoortoestellendatabase van de zorgverzekeraars. Fonique heeft echter geen contracten met zorgverzekeraars hetgeen voor u betekent dat deze vergoeding iets lager is dan bij gecontracteerde audicienbedrijven. Meestal ligt deze vergoeding rond de 70% van de vergoeding die bij hen gehanteerd wordt. De hoortoestellen uit deze database zijn over het algemeen de wat oudere, minder geavanceerde hoortoestellen. Bij Fonique kunt u kiezen uit hoortoestellen uit de database of daarbuiten indien u voor het maximaal haalbare comfort en de beste spraakverstaanbaarheid wilt gaan. Voor de hoortoestellen buiten de hoortoestellendatabase van de zorgverzekeraars krijgt u geen vergoeding. StAr is een afkorting voor Stichting Audicienregister. U vindt StAr online op www.audicienregister.nl
-
Met welke merken werkt Fonique?Bij Fonique richten we ons alleen op de beste hoortoestellen van de beste merken. We weten het: dat roepen alle audicienbedrijven, maar wij doen het écht ;). Er zijn nu eenmaal hoortoestellen die bijna iedereen prettig vindt en er zijn hoortoestelmerken die het over het algemeen altijd afleggen tegen de top-merken in de markt. 3 Merken steken qua techniek, ontwikkelingen, betrouwbaarheid, geluidskwaliteit en verstaanbaarheid met kop en schouders boven de rest uit, en dat zijn Widex, Oticon en Phonak. Wij hebben daar ook de hoortoestellen van Signia aan toegevoegd vanwege de veelzijdigheid en de enthousiaste reacties van onze klanten op deze hoortoestellen. Welk van deze merken het meest bij u past? Daar gaan we samen met u naar kijken. Deze vrijheid vindt u eigenlijk alleen bij zelfstandige audicienbedrijven zoals Fonique.
-
Moet ik eerst naar een KNO-arts?Dat hangt af van het resultaat van de hoortest en verschilt per zorgverzekeraar. Bij Fonique meten wij uw gehoor net zo geavanceerd als bij de KNO arts in het ziekenhuis. Als Triage Audicien beoordelen wij niet alleen uw audiogram, wij controleren ook uw gehoorgang en trommelvlies en gaan een oriënterend gesprek met u in. Indien hier geen bijzonderheden uit voortkomen, mogen wij u zonder tussenkomst van de KNO arts aan een hoortoestel helpen. Indien wij afwijkingen constateren, zijn wij verplicht u door te verwijzen via de huisarts naar de KNO arts. Fonique heeft geen contracten met zorgverzekeraars. Sommige zorgverzekeraars hebben bepaald dat u bij een ongecontracteerde audicien altijd een recept van de KNO arts moet overleggen. Een bezoek aan een KNO arts is hoe dan ook altijd verstandig. Van de KNO arts krijgt u een recept voor hoortoestellen waarmee wij dan samen met u aan de slag kunnen.
-
Zijn de kosten van hoortoestellen belastingaftrekbaar?Ja, het deel van de kosten voor hoortoestellen dat u zelf betaalt, komt in aanmerking voor belastingaftrek. Indien u een hoortoestel aanschaft dat niet door de zorgverzekeraar wordt vergoed, kan dit tot ruim boven de 1000 euro oplopen. Meer hierover vindt u op de website van de belastingdienst (klik hier). Wij adviseren u contact op te nemen met uw belastingadviseur om het even goed uit te laten rekenen.
-
Hoe lang heb ik garantie op mijn hoortoestellen?Bij Fonique krijgt u standaard 5 jaar garantie op uw hoortoestellen. Mocht uw hoortoestel er onverhoopt mee ophouden of uw luidspreker gaat stuk, dan wordt dit gedurende deze periode kosteloos gerepareerd of vervangen. Voor schade door eigen toedoen kunt u het hoortoestel eventueel verzekeren. U kunt dit via ons regelen of nakijken of u het bij uw eigen verzekering kunt onderbrengen.
-
Mag ik ook bijbetalen voor een beter hoortoestel?Bij Fonique heeft u uitgebreide keuzemogelijkheden die u bij gecontracteerde audicienbedrijven niet heeft. Doordat Fonique geen contracten heeft afgesloten met de zorgverzekeraars, wordt u bij de keuze van uw hoortoestellen niet beperkt door de voorwaarden in uw zorgpolis. U heeft dus geheel de vrije keuze uit alle hoortoestellen die binnen de categorieën van de zorgverzekeraars zijn opgenomen. Bijna alle hoortoestellen zijn hierin opgenomen en u krijgt vergoeding voor al deze hoortoestellen. Deze vergoeding varieert van 56% tot 100% van het contracttarief, afhankelijk van uw zorgpolis. De meest geavanceerde hoortoestellen met de nieuwste technieken zijn meestal niet opgenomen in deze categorieeën. Deze vallen in de zogenaamde buitencategorie. Afhankelijk van uw zorgpolis is het soms mogelijk om ook vergoeding voor deze hoortoestellen te krijgen. Neem gerust contact met ons op. We kijken graag samen met u naar uw mogelijkheden.
-
Heeft Fonique ook gratis hoortoestellen?Nee. Fonique Hoortechniek heeft geen contracten afgesloten met de zorgverzekeraars omdat deze ons en u ontzettend beperken in de mogelijkheden om een zo goed mogelijke hooroplossing te vinden. Bent u op zoek naar een hoortoestel waarmee u goed kunt verstaan in rumoerige luistersituaties (dit resultaat is afhankelijk van uw gehoorverlies), dan bent u bij Fonique aan het juiste adres. Is dit dan heel duur? Nee, maar ook zeker niet gratis. Bij Fonique steken we veel tijd en energie in een optimale hoortoestelaanpassing, waarbij we gebruik maken van de beste hoortoestelmerken en de meest comfortabele oorstukjes. Dat hier een prijskaartje aan hangt, spreekt voor zich. De ervaring leert echter dat met deze manier van werken in ruim 95% van de gevallen een comfortabeler geluid wordt bereikt en een betere spraakverstaanbaarheid in rumoerige luistersituaties. Een hoortoestel dat volledig door de zorgverzekeraars wordt vergoed, helpt u alleen in eenvoudige luistersituaties, maar de meeste slechthorende hebben in eenvoudige luistersituaties helemaal geen problemen met het verstaan. Juist in rumoerige situaties worden de meeste problemen ervaren. In die situaties heeft u niets aan een zo goedkoop mogelijke hooroplossing. Fonique heeft er dan ook voor gekozen deze toestellen niet te leveren.
-
Komt Fonique ook aan huis?Jazeker! Indien het voor u vanwege lichamelijke beperkingen lastig of geheel niet mogelijk is om onze winkel te bezoeken, dan komen wij bij u thuis! Wilt u graag dat we bij u op locatie komen? Neemt u dan gerust even contact met ons op voor een afspraak. Huisbezoeken tijdens een hoortoestelproef zijn kosteloos. Voor huisbezoeken na het afronden van de hoortoestelproef worden kosten in rekening gebracht.
bottom of page