
Welk probleem loopt u tegenaan?
Zelfhulp
Doet uw hoortoestel het niet en heeft u hulp nodig? Sommige problemen zijn eenvoudig zelf op te lossen. Vindt u uw probleem of oplossing niet in onderstaande lijst, dan is het waarschijnlijk niet zelf op te lossen. U kunt dan het beste even een afspraak met ons maken, dan helpen we u in de winkel.
Test eerst of de batterij goed is. Laat de batterij op een harde ondergrond vallen. Ligt hij vrijwel direct stil, dan is het een nieuwe volle batterij. Stuitert hij licht, dan is hij vrij vol. Stuitert hij hevig, dan is hij vrijwel leeg.
Oplossing 1:
Er vanuit gaande dat dat batterij nieuw is, ligt het vaak aan een verstopt filter. Aan het uiteinde van uw hoortoestel zit een filter (aan de kant die in uw oor gaat). Vaak is dit een wit filter, maar het kan ook rood of blauw zijn. Als het goed is, heeft u van ons een reinigingsset meegekregen waar ook deze filters bij geleverd zijn. In onderstaande filmpje kunt u zien hoe zo'n filter vervangen kan worden. Het type filter kan per hoortoestel verschillen, het principe is hetzelfde. Komt u er niet uit? Kom dan gerust even naar de winkel, dan laten we u zien hoe het moet.
Oplossing 2:
Er zitten niet alleen filters aan het uiteinde; ook de microfooningangen kunnen verstopt zitten. Hier zitten ook filters in. U kunt deze niet zelf vervangen. We helpen u hier graag mee in de winkel.
Probleem niet verholpen?
Indien bovengenoemde oplossingen niet hebben geholpen, zal het hoortoestel waarschijnlijk voor reparatie moeten worden opgestuurd. U kunt hem hiervoor langsbrengen in de winkel. We zullen proberen u een leentoestel mee te geven zodat u niet zonder zit.
Allereerst is het belangrijk dat uw oorstukje of dome goed in uw oor zit, als hij er schuin in zit of niet diep genoeg, kan het zijn dat er geluid uw oor uit lekt dat weer wordt opgevangen door de microfoontjes van het hoortoestel. In dat geval kan het toestel gaan fluiten. Is dat niet het geval en zit het oorstukje gewoon goed, dan is de kans groot dat u een prop(je) in het oor heeft (te veel oorsmeer) welke een blokkade vormt voor het geluid waardoor het toestel gaat fluiten.
Oplossing 1:
Laat het oor uitspuiten door de assistent van de huisarts. Heeft u een operatie-oor, of een gaatje in het trommelvlies, of een buisje, dan mag het oor niet worden uitgespoten en maakt u een afspraak bij de KNO arts om het oor uit te laten zuigen. Het fluiten zal hierna waarschijnlijk opgelost zijn.
Oplossing 2:
Is het niet opgelost, dan kan het zo zijn dat uw oorstukje of dome niet meer goed past. Naarmate we ouder worden, wordt de gehoorgang ook ruimer waardoor het geluid uit het oor kan lekken. In dat geval moet er een nieuwe fluittest bij de audicien worden gedaan, en als dat niet voldoende is, zullen we een nieuw oorstukje voor u moeten laten maken of een andere dome moeten plaatsen. Via onze contactpagina kunt u hiervoor een afspraak met ons maken.
Indien uw hoortoestel over een ringleiding beschikt (MT stand of T stand) en u draagt het hoortoestel in die stand, dan wordt het hoortoestel gevoelig voor elektrische apparaten in uw buurt. Deze apparaten veroorzaken een magnetisch veld dat wordt opgepakt door het hoortoestel waardoor het gaat brommen en knetteren. Zorg ervoor dat uw hoortoestel alleen op de ringleiding stand staat als u in een situatie bent waar zich een ringleiding bevindt (kerk, theater, crematorium).
Gaat bovenstaande niet op voor uw situatie, dan lijkt het erop dat de luidspreker of het hoortoestel niet goed is. U kunt de luidspreker in de winkel laten vervangen of het hoortoestel via onze winkel laten versturen voor reparatie. U kunt hier meestal zo voor langs komen, het is niet veel werk. Indien u graag een leentoestel mee wilt hebben, dan kunt u het beste even een afspraak maken. Dat kost iets meer tijd en lukt niet altijd tussendoor.
