
Welk probleem loopt u tegenaan?
Zelfhulp
Doet uw hoortoestel het niet en heeft u hulp nodig? Sommige problemen zijn eenvoudig zelf op te lossen. Vindt u uw probleem of oplossing niet in onderstaande lijst, dan is het waarschijnlijk niet zelf op te lossen. U kunt dan het beste even een afspraak met ons maken, dan helpen we u in de winkel.
Mogelijke oorzaak: het toestel wordt niet goed opgeladen
Het is van belang dat uw hoortoestel goed is opgeladen. Het gedrag van de lampjes op uw oplader verschillen per merk, type en uitvoering. Indien u uw hoortoestellen op de oplader plaatst, gaat er hoogstwaarschijnlijk een lampje branden op uw oplader (soms op het hoortoestel zelf). Indien dit lampje een afwijkende kleur heeft van wat hij normaalgesproken heeft (rood in plaats van groen bijvoorbeeld), dan kan het zo zijn dat het toestel niet goed kan worden opgeladen. Om er achter te komen of het aan uw hoortoestel ligt of aan uw oplader, kunt u de hoortoestellen tijdelijk van plek wisselen. U plaatst dan het linker hoortoestel in de rechterkant van de oplader en het rechter hoortoestel in de linkerkant van de oplader. Indien het verkeerd gekleurde lampje meeverhuist met uw hoortoestel (nu brandt hij ineens links rood in plaats van rechts bijvoorbeeld), dan is uw hoortoestel niet goed. Indien hij nog steeds op dezelfde plek rood brandt, dan is de oplader waarschijnlijk niet goed.
Beide problemen kun u zelf niet oplossen. U kunt het beste het apparaat meenemen naar de winkel. Wij zorgen dat u een leenapparaat meekrijgt.
Is het opladen niet het probleem, lees dan de volgende oplossingen.
Oplossing 1:
Er vanuit gaande uw toestel goed is opgeladen, ligt het vaak aan een verstopt filter. U heeft een hoortoestel met een luidspreker in het oor. Aan het uiteinde zit een dome, een siliconen dopje. Als u dit dopje van de luidspreker af haalt (pak 'm stevig beet met een tissue en kantel hem er af terwijl u er aan trekt), dan ziet u daar onder een wit filter zitten. Als het goed is heeft u een kaartje met filters gekregen. Vervang het filter van de luidspreker. De kans is groot dat hij het daarna weer doet. In het filmpje hieronder wordt gedemonstreerd hoe u het filter vervangt. Het kan zijn dat u een ander merk hoortoestel heeft met een ander soort filter. Het principe is echter hetzelfde.
Oplossing 2:
Door het in het oor brengen van de luidspreker duwt u op het draadje. Als dat vaak genoeg gebeurt, kan er een draadbreuk optreden. Er komt dan geen stroom meer bij de luidspreker en u hoort geen geluid. In dat geval zal de luidspreker moeten worden vervangen. Meestal bevindt de breuk zich vlak bij het uiteinde van de luidspreker en 'bungelt' dat stukje er een beetje bij. In dat geval dient u even naar onze winkel te komen voor een nieuwe luidspreker. U kunt hier meestal zo voor binnenlopen. Het is slechts een korte handeling.
Probleem niet verholpen?
Indien bovengenoemde oplossingen niet hebben geholpen, zal het hoortoestel waarschijnlijk voor reparatie moeten worden opgestuurd. U kunt hem hiervoor langsbrengen in de winkel. We zullen proberen u een leentoestel mee te geven zodat u niet zonder zit.
Allereerst is het belangrijk dat uw oorstukje of dome goed in uw oor zit, als hij er schuin in zit of niet diep genoeg, kan het zijn dat er geluid uw oor uit lekt dat weer wordt opgevangen door de microfoontjes van het hoortoestel. In dat geval kan het toestel gaan fluiten. Is dat niet het geval en zit het oorstukje gewoon goed, dan is de kans groot dat u een prop(je) in het oor heeft (te veel oorsmeer) welke een blokkade vormt voor het geluid waardoor het toestel gaat fluiten.
Oplossing 1:
Laat het oor uitspuiten door de assistent van de huisarts. Heeft u een operatie-oor, of een gaatje in het trommelvlies, of een buisje, dan mag het oor niet worden uitgespoten en maakt u een afspraak bij de KNO arts om het oor uit te laten zuigen. Het fluiten zal hierna waarschijnlijk opgelost zijn.
Oplossing 2:
Is het niet opgelost, dan kan het zo zijn dat uw oorstukje of dome niet meer goed past. Naarmate we ouder worden, wordt de gehoorgang ook ruimer waardoor het geluid uit het oor kan lekken. In dat geval moet er een nieuwe fluittest bij de audicien worden gedaan, en als dat niet voldoende is, zullen we een nieuw oorstukje voor u moeten laten maken of een andere dome moeten plaatsen. Via onze contactpagina kunt u hiervoor een afspraak met ons maken.
Indien uw hoortoestel over een ringleiding beschikt (MT stand of T stand) en u draagt het hoortoestel in die stand, dan wordt het hoortoestel gevoelig voor elektrische apparaten in uw buurt. Deze apparaten veroorzaken een magnetisch veld dat wordt opgepakt door het hoortoestel waardoor het gaat brommen en knetteren. Zorg ervoor dat uw hoortoestel alleen op de ringleiding stand staat als u in een situatie bent waar zich een ringleiding bevindt (kerk, theater, crematorium).
Gaat bovenstaande niet op voor uw situatie, dan lijkt het erop dat de luidspreker of het hoortoestel niet goed is. U kunt de luidspreker in de winkel laten vervangen of het hoortoestel via onze winkel laten versturen voor reparatie. U kunt hier meestal zo voor langs komen, het is niet veel werk. Indien u graag een leentoestel mee wilt hebben, dan kunt u het beste even een afspraak maken. Dat kost iets meer tijd en lukt niet altijd tussendoor.
